Enis Oğuz, Duygu Özge  "Türkçe Bağlaçlar Üzerine Gelişimsel Bir Çalışma"  başlıklı makale Dilbilim Araştırmaları Dergisi'nde yayınlandı.

Makaleye buradan ulaşabilirsiniz.

Öz:Çocuklar üç yaşındayken bile bağlaçları doğru olarak kullanabilirken, anlamlarını tam manasıyla edinmeleri ve anlamlandırmaları çok daha uzun zaman gerektirmektedir; bu bakımdan bağlaçlar gelişimsel açıdan ilginç bir olgu sunar. Bu çalışma zamansal, nedensel ve karşıtsal bağlaçların anlamlandırılma süreçlerini anadili Türkçe olan 184 ilkokul çağında çocuk ve 20 yetişkin ile test etmektedir. Sonuçlar, ders başarısı öğretmenleri tarafından yüksek olarak değerlendirilen 5. sınıf öğrencilerinin yetişkin seviyesinde performans gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Bağlaç türleri ile ilgili bulgular ise zamansal bağlaçların çocuk grupları için nedensel ve karşıtsal bağlaçlara göre daha zor olduğunu göstermektedir. Elde edilen bu bulgular bağlaç ediniminde çok boyutlu anlamlandırma bakış açısını destekler niteliktedir.

Duygu Özge , Müzeyyen Çiyiltepe & Hasan Gürkan Tekman "Son Edinilen İlk Unutulur Prensibi: Tipik Gelişim Gösteren Çocuklar ve Broka Afazili Bireylerin Türkçe İlgi Tümcelerini Anlamlandırma Süreçleri" başlıklı makale Dilbilim Araştırmaları Dergisi'nde yayınlandı.

Makaleye buradan ulaşabilirsiniz.

Öz: Bu çalışma, Broka afazisi olan bireyler ile tipik gelişim gösteren çocukların karmaşık tümce yapıları içeren ifadeleri anlama yetilerinde benzerlik olup olmadığını araştırmaktyadır. Çalışmada, ifade-cümle eşleştirme testi kullanılarak Broka afazili bireylerin ve 3;04-4;03 yaşlarındaki çocukların Türkçe ilgi tümcelerini anlama yetileri test edilmiştir. Çocuklar da afazili bireyler de nesne ilgi tümcelerinde özne ilgi tümcelerine göre daha iyi bir anlama performansı sergilemişlerdir. Bu bulgular, Sol Posteriyor Inferiyor Prefrontal Girus’un sözdizimsel olarak daha karmaşık yapı sergileyen ifadeleri işlemede etkisi olduğunu varsayan kuramlarla uyum göstermektedir. Çocukların Broka afazili bireylerle benzer bir performans sergilemeleri bahsi geçen beyin bölgesinin geç gelişmesine bağlanabilmektedir. Çalışmaya katılan katılımcılar, nesne ilgi tümcelerinde tümcenin öznesi tümce başında yer almasına rağmen bu yapıları anlamakta güçlük çekmişlerdir. Bu bulgu alanyazında önerilmiş ‘ilk öge özne olur’ stratejisi ile uyumsuzluk göstermektedir. Bu çalışma, özne ilgi tümcelerindeki anlama güçlüğünü bu yapılardaki biçimbirimsel birimlerin karmaşıklığına bağlanmıştır.


Son Güncelleme:
20/10/2020 - 00:25